sobota 12. května 2012

Raspberry PI konečně dorazilo

Myslím, že nadpis je velice výstižný. Jen doplním, že původní plán "Jeden kus na osobu" tak nějak nefungoval (prostě jsem si objednal od dvou distributorů a mám dvě PI :D ).

Pokusím se shrnout moje první pocity - bude to spíš soupis zajímavostí, které jsem zatím zjistil:
  • Start je překvapivě rychlý. Pod startem si představuji login v textové konzoli. Docela mne překvapuje, že ještě nikoho nenapadlo spustit rovnou grafické rozhraní bez přihlášení (což jsou asi tak 3 řádky ve dvou konfigurácích)
  • Grafické rozhraní je hodně pomalé. Předpokládám, že je to přístupem. Mám takový pocit, že Xorg-fbdev nepoužívá v podstatě žádnou akceleraci a pracuje s obrazovkou jako se spoustou obrazových bodů v paměti. A těch v případě 1080p obrazu není vůbec málo (obzvlášť pokud máte plynule překreslovat okno, které zabírá třeba polovinu obrazovky při jeho přesouvání).  
  • Zvuk funguje. Původně měl být zvuk podporován pomocí knihovny pro komunikaci s grafickým jádrem (které posílá zvuk dál po HDMI a vytváří audio výstup). Pokud bych měl hodnotit analogový výstup, tak není zas tak špatný, jak se tvrdilo (je pravda, že regulaci hlasitosti prostě k dispozici nemáte, ale to by se asi dalo řešit). Výstup přes HDMI funguje také.
  • Co se USB týče, není úplně odladěné - v případě, že člověk na sběrnici připojí neco náročnějšího (usb zvukovku), tak procesor v podstatě přestane stíhat obsluhovat všechny ostatní zařízení. Skoro mám ale pocit, že už se našel někdo kdo je ve zdrojácích opravi, takže se to snad brzy zlepší. 
  • Mplayer se nějak nemá rád se zvukem. Typicky tak do 10s vytuhne. Ostatní přehrávače s tím problém nemají, takže to bude asi nějaká drobnost, co se brzy vyřeší. 
  • Zkusil jsem nainstalovat několik her a doufám, že je nezačnu hrát. Funguje openTTD (spouštěl jsem v konzoli, kde je potřeba přepnout režim z palety na 32 bitový režim, jinak má všechno správně psychadelické barvičky), prboom (klon dooma) a pydance (taková trochu horší stepmania). Všechny tři jsou hratelné, i když nepoužívají HW akceleraci. Pak jsem ještě zkusil performous (alternativu k singstaru), který ale bez správných knihoven na OpenGL prostě nefunguje. Každopádně až se doladí další hry, tak to bude hodně zajímavá hračka.
  • Vyzkoušel jsem si OpenELEC - distribuci určenou pro multimediální centra. Funguje celkem dobře, jen jsem měl při experimentování problémy s vypadávající CD mechanikou (odhaduju, že jsem přetížil 5V napájení). Přehrávání DVD zatím nefunguje (součástí dodávky není licence na dekódování MPEG2), ale to se snad nějak do budoucna změní. Zkusil jsem 720p H264 film, který se přehrál bez problémů (včetně českých titulků, které jsou renderované fakt luxusně). 
  • Procesor skoro vůbec nehřeje. Významně teplejší je při provozu USB Hub/Síťovka.

Zítra si chci zkusit pohrát s GPIO piny. Konkrétně připojit k tomu displej z mobilu a rádiový modul. Uvidíme jestli se to podaří, nebo se z něčeho začne linout kouř :)

Žádné komentáře:

Okomentovat