pondělí 14. června 2010

Letní semestr na FELu

Studium pro mne bylo hlavním zdrojem zábavy po celý poslední měsíc. Prostě nastal konec semestru a potřeba řešit zápočty a zkoušky. Musím zkonstatovat, že tenhle semestr byl na závěr nějak moc hektický. Hromada prezentací všeho možného, nutné odevzdání zápisů z měření a občas nepříjemní cvičící byli strašlivými žrouty času. Zkouškové se naštěstí neslo v klidnějším duchu a tak jsem vše dostal do stavu Absolvováno. Některé předměty stojí za zmínku, tak se o nich trochu rozepíšu.

Jako volitelný předmět jsem si zvolil předmět se zajímavým názvem Signálové procesory v praxi. Učí ho Katedra kybernetiky a měření. Předmět je úplně nový (přípravky na kterých se ta praxe konala se do školy dostaly týden před začátkem semestru) a tak první běh trpěl některými dětskými nemocemi - především někdo inteligentní vymyslel, že je dobré tenhle předmět dát proti přednáškám z jiných předmětů, což vedlo k razantnímu úbytku přihlášených studentů (nakonec nás bylo pokud vím pět). Další drobný problém byly přípravy přednášek - přednášející byl opravdu o kapitolu před námi, nebo na stejné kapitole jako my. Tolik k problémům. Náplň předmětu byla v podstatě postavena na praktické realizaci algoritmů zpracování signálu na reálném signálovém procesoru Blackfin. Konečně jsem se tak na univerzitě dostal k nějaké praktické realizaci, která mi u většiny ostatních předmětů prostě chybí. Pokud máte chuť se tématem výkoných procesorů zabývat, zkuste si tenhle předmět zapsat, určitě neprohloupíte.

Oborové předměty se nesly v přátelském duchu, který je pro katedru Mikroelektroniky příznačný. Hodně mne překvapil pan Voves, který učí teorii kolem jevů v nanostrukturách a realizace těchto struktur. Jeho výklad byl naprosto vynikajicí (obzvlášť s přihlédnutím k faktu, že se jedná o ne zrovna záživnou problematiku). Návrh integrovaných struktur byl zaměřen především na problematiku návrhu OZ (taktéž plus - konečně nám někdo ukázal k čemu jsou nám naše znalosti dobré), ale i dalších elementárních bloků, které se v integorvaných obvodech používají. Mikrosystémy pro mne nebyly v podstatě ničím novým, neboť s mnoha principy a aplikacemi jsem se už setkal v dřívějších letech. Jejich cvičení přineslo jednu podstatnou změnu - konečně nám někdo ukázal jak pracovat s vědeckými články (a hlavně kde je získat).

Povinné Antény byly trochu problematické - přednášejícímu nebylo co vyčíst, ale cvičení byl někdy horror. Ono když dostanete nějakých 70 000 hodnot, které máte zpracovat, tak to jednak zabere celkem dost času a navíc vytištěný protokol z měření vypadá spíš jako menší kniha (podle mne by se mělo školství začít držet hesla šetřete naše lesy).

Poslední předmět, který jsem měl v rozpisu jsou Mikroprocesory a mikropočítače. Tenhle předmět byl nádhernou ukázkou epického selhání v přípravě, přednáškách i cvičení.

Navštěvování přednášek jsem vzdal hned na té první. Prezentace vyznačující se 12 a více řádky souvislého textu, dva přednášející, kteří se hádají o tom, jestli to, co napsali na tabuli je správně, naprosto nevýrazný hlasový projev. To je garance téměř nulového přínosu pro posluchače. Obsah přednášek by se dal shrnout dvěma slovy - zmatečný a místy zcela zbytečný. Opravdu je nutné v předmětu zabývajícím se především programováním pro jednočipy řešit otázku adresace procesorů řady x86 (v reálu, protektu i PAE), vysokorychlostní rozhranní typu Firewire, nebo PCI Express? Podle mne nikoliv.

Cvičení byla rozdělena na dvě půlky - jedna pracovala s procesory rodiny AVR a druhá 8051. Podle toho, co jsem slyšel byly všechny cvičení vedeny značně zmateně (pominu fakt, že učit 8051 je v dnešní době nesmysl). Zkouška se pak nesla ve stylu hodně důkladného ověření znalostí studentů (a jejich trpělivosti, neboť vyzkoušet prvních 5 trvalo asi 4 hodiny).

Doufám, že garanti tohoto předmětu budou reflektovat výsledky studentské ankety. Očekával bych, že v ní bude velké množství připomínek podobných těm mým.

Žádné komentáře:

Okomentovat